Приятели,
избрах да говорим за нарушенията в речевия темп – брадилалия и тахилалия.
Брадилалията - това е забавен темп на речта, забавена артикулация, обусловена от централно нарушение. Тя може да се срещне като самостоятелно нарушение, но може да се наблюдава и при някои форми на психични заболявания.
Речевата симптоматика се характеризира със забавен темп на външната (експресивната) реч и вътрешната реч, монотонност на гласа, забавени процеси на четене и писане, понякога се наблюдава носов оттенък, удължено произнасяне на гласните звукове.
А неречевата симптоматика са нарушенията на общата моторика, фината моторика, мимиката. Движенията са забавени, вяли, неловки, недобра координация, непълни по обем движения, лицето е амимично. Наблюдават се особености на психичните процеси разстройства на вниманието, паметта и мисленето. Склонност към стереотипно поведение, нарушена ориентация.
За преодоляване на брадилалията е необходимо нормализиране на нервната система на детето. Това се постига чрез един медицински комплекс състоящ се от медикаментозно въздействие, специална физическа терапия и масаж, балнеотерапия и специална корекционно-педагогическа работа, която се осъществява с помощта на логопед. За да се стимулира речева дейност при някои пациенти с брадилалия се провежда и психотерапия.
Уроците за корекция на брадилалия се провеждат в продължение на няколко месеца, като логопедът определя темпото. Нарастващата сложност на словесния материал става постепенно. Добре е лицето да посещава занятия по логоритмика, игри на открито с елементите на спортни мероприятия, занимания по ръчен труд, да свири на музикални инструменти, танци и песни. Ускоряването на темпа на речта е възможно да се постигне в резултат на системно обучение за 6-12 месеца.
Тахилалията - това е патологически ускорен темп на речта, ускорена реализация на артикулационната речева програма, обусловена от органично или функционално централно нарушение.
Речевата симптоматика се характеризира с прекалено бърз темп на говорене, вместо 10 – 12 звука в секунда, те произнасят 20 – 30 звука в секунда. Могат да се появят разстройства на речевото внимание, запъвания, повторения, изпускане, разместване, изопачаване на срички, неясно произношение. Наблюдават се разстройства във вътрешната реч, четенето и писането.
Като неречева симптоматика се наблюдават нарушения в общата моторика, вегетативната нервна система, психичните процеси, емоционално-волевата сфера, отклонения в поведението. Движенията
са бързи (бързо ходене, хиперактивност, тикове), моторно безпокойство по време на сън, неустойчиво внимание, повишена превключваемост, недостатъчен обем на зрителна, слухова и моторна памет. Лесно възбудими – когато са възбудени лицето и ушите им почервеняват, изпотяват се, ръцете им са студени и потни. Емоционално лабилни и недисциплинирани. Най-големи затруднения изпитват в жизнено значими за тях ситуации – общуване в непозната обстановка, при спор.
За да се премахне това нарушение, експертите препоръчват цялостен подход към проблема. Средната корекцията на тахилалията отнема около 10 месеца.
На първо място е важно да се укрепи нервната система, с помощта на медикаменти и физиотерапия. Може да се наложат и посещение в кабинета на физиотерапевт. Паралелно с това трябва да се започне и логопедична терапия.
Родителите могат да работят допълнително вкъщи с цел развитието на речта на детето, на двигателните му умения. Биха могли да произнасят стихове, песнички, поговорки; да развиват фината моторика (да използват боя, да извайват фигурки, да играят с малки обекти). Хубаво е да запишат детето в музикални или танцови класове, където то ще развие чувство за ритъм.
Следете нашата страница във Фейсбук - "Весели дечица" ! Веднъж месечно организираме занятия по логоритмика, подходящи за развитие на чувството за ритъм.... и не само :)
Няма коментари:
Публикуване на коментар