понеделник, 17 август 2015 г.

Артикулационни нарушения

Здравейте,
поради чести запитвания от родители, днес искам да ви запозная с артикулационните нарушения. 
За начало, бих посъветвала родителите при най-малко съмнение да потърсят консултация от специалист логопед. Той би могъл да извърши диагностика и да ги запознае подробно с езиковото развитие при децата, както и да даде съвети за подходящи игри, с които да стимулират говорното развитие.
Неправилното произношение на говорните звукове, освен че е най – често срещаното комуникативно нарушение в детска възраст е и най – неглижираното такова. Понякога, възрастните членове на семейството не обръщат внимание на нарушеното произношение на звукове или го намират за „сладко“. Започват да се притесняват, едва когато техните мили дечица търпят подигравки от други деца или имат затруднения в периода на ограмотяването.

На каква възраст детето трябва да може да произнася :
- Звуковете: Ф, В, Т, Д, К, Г – на две до три годишна възраст
- Звуковете: С, З, Ц, Ш, Ж, Ч – на три до пет годишна възраст
- Звуковете: Л, Р – на пет до шест годишна възраст

В какво се изразява нарушеното произношение на говорните звукове?
1.Липси
Липсите се изразяват в пропускане на определен говорен звук. Пример: „иба“ вместо „риба“, „ илия“ вместо „ филия“, „има“ вместо „зима“
2.Замени
Замените се характеризират най – често със замяна на акустично сходни звукове. Пример: „фар“ звучи като “вар“, „ там“ звучи като „дам“
3.Изопачавания
За изопачаване говорим, когато вместо говорният звук се произнася подобен на него. Пример: „уампа“ вместо „лампа“

Защо е важно да се коригира нарушеното произношение на говорни звукове? Ще се спра на основните причини за необходимостта от терапия на артикулационните нарушения.
Не забравяйте, че децата както говорят, така и пишат, тоест нарушеното произношение на говорните звукове се пренася и в писането, в процеса на ограмотяването на детето. Това донася много трудности и често е повод за подигравки от страна на другите деца,което би могло да се отрази тежко на крехката психика на децата. Артикулационното нарушение е пречка и за овладяването на правилно произношение при изучаването на чужд език. А би могло да бъде и ограничение в избора на професия на по – късен етап от развитието.
За въпроси съм на разположение.
smile emoticon

Няма коментари:

Публикуване на коментар