петък, 21 август 2015 г.

Пространствената ориентация при децата - значимост и насоки за допълнителна работа.

     Мили родители, 
     С много от вас съм коментирала важността на пространствената ориентация при децата. Днес ще нахвърлям основните предимства и значимостта,  ще ви дам насоки за това как бихте могли да работите вкъщи допълнително. Не забравяйте, че вашата работа с детето е много важна, но тя в никакъв случай не изключва заниманията със специалист логопед. 
     Ще започна с това, че в психологията овладяването на пространството се свързва с развиване на моториката и разбиране схемата на собственото тяло. Чрез развитието на моториката и позата детето среща пространството. Това пространство нараства от пространството вътре в него към пространството на обкръжаващия го свят. Като мести предметите, детето интегрира понятието дистанция, която то измерва чрез пространството, отделящо го желания предмет. Психомоторното развитие се свързва с развитието на двигателната дейност, пресичано от психическото развитие, което позволява на човека да придобива жестове, организиране в пространството и времето, и да представя тялото си в статични и подвижни пози. От 5 до 7-годишна възраст се усъвършенства фината моторика, което позволява овладяване на писането в училище.
     Различни психологически изследвания позволяват да се разграничават три етапа в развиване на пространствената ориентировка на децата от предучилищвна възраст.
Първи етап: Система за отчет по себе си (от 2 до 3-4 г.)
Втори етап: Зрителна оценка на разстояние и местоположения на обекти спрямо себе си (4-5 г.)
Трети етап: Словесна система за пространствена оценка и усвояване относителността на пространството (5-7 г.)
     Натрупаните пространствени представи и умения позволяват на 5-7-годишните деца правилно да оценяват пространствени отношения между два и повече обекта. Развива се умението за оценка на разстояния. Извършва се плавен преход от тримерното в двумерното пространство. Детето се ориентира върху плоскост (картина , лист хартия, блоков лист, лист с квадратна мрежа от тетрадка за първи клас). Овладява словесната система за отчет на пространството. Научава предлозите (до, на, зад, под, и др.) и степените за разстояния (по-близо, най-близо, по-далече). Най-големи трудности срещат при усвояването на отношенията на обекти при вертикално разположение: по средата, между, под-пред, срещу, над-отгоре.
     По-богатият опит на 6-7-годишните деца им позволява да решават различни ситуации за пространствен анализ и на тази база да осъзнаят независимостта на пространствените положения. Те се откъсват от конкретната ситуация и усвояват относителността на пространството.

     Вярвам вече сте наясно, че пространствените представи, които човек формира в продължение на години, са едни от най-сложните представи, защото изискват активизирането на различни анализатори (кинестетичен, осезателен, зрителен, слухов, обонятелен). Ориентацията в пространството се осъществява чрез непосредственото му възприемане и словесно обозначение (местоположения на обекти, разстояния, пространствени отношения). 
     Важно е да се отбележи, че ориентирането спрямо себе си има основна роля при пространственото ориентиране на децата. То е първа стъпка при прилагане на знанията и уменията за пространствено ориентиране в живота и затова трябва да се доведе до автоматизиране. Ако има дете, което първо мисли с коя ръка се храни, за да я определи като дясна и след това зрително я съотнася към посоката, то ще реагира късно и ще забави дейността в групата (или класа в училище). Ето защо всяка сутрин от дневния режим (подреждане на масички и столчета, прибори за хранене, разглеждане на картини и рисунки, разходките в парка, подвижните и сюжетно-ролевите игри и др.) трябва да се използва за усъвършенстване на пространствената ориентировка на децата.

     Детето овладява пространството най-вече чрез движението и словото в ежедневния си живот. Затова усъвършенстването на пространствената ориентировка се реализира във всички форми на педагогическо общуване в детската градина и извън нея.
     Използвайте и създавайте преднамерени ситуации за запознаване и усвояване на пространствени знания и умения. Ето няколко задачи, които ще ви помогнат при формирането на пространствени представи и ориентировка при деца от 5-7 годишна възраст:

1.Определяне на пространствени отношение на обекти спрямо себе си ( „Пред мен е…“ , „зад мен е… „ , „отдясно на мен е…“ и т. н. ).
2.Определяне на пространствени отношения на обекти спрямо обект ( „От дясно на Х е У, а от ляво на Х е Z.“ )
3.Определяне на пространствено отношение на обект спрямо обект, като точката на отчет свободно се мести ( „Шкафът е до прозореца, масата е в средата на стаята, върху масата има ваза, под нея-покривка.“ ).
4.Различаване и назоваване на посоките в двумерно пространство (плоскост: нагоре-надолу, наляво-надясно, в средата). Различаване на две посоки едновременно върху лист хартия ( горен десен ъгъл, горен ляв ъгъл на листа ).
5.Ориентиране по картина, в лабиринт, по-схема, в мрежа от квадрати. Рисуване на фризове, орнаменти, различни видове линии по образец или по дадено правило, развиващо пространствената координация ръка-око и фината моторика.
6.Развиване на пространствено схематични умения на децата за определяне положението на предмет в двумерното пространство.
7.Усвояване относителността на пространството (детето трябва да разбере, че пространствените отношения не зависят от оценяващия,от вида на обектите, материала и цвета им,при промяна на позицията се променят и отношенията и т.н ).

Използвайте всяка една ситуация, за да развиете пространствените представи на детето и да изпълните някои от задачките, с които ви запознах в днешната статия. Приятни забавления smile emoticon

1 коментар:

  1. Why the Casino Rewards Program isn't a good idea to use
    The Casino Rewards program 힘 숨찐 챌린지 is a type of gambling program 양방 배팅 that grants rewards to 넷마블 포커 those who've 강원랜드 떡 already earned real money and 원 엑스 벳

    ОтговорИзтриване