четвъртък, 20 август 2015 г.

Дислексията, дисграфията и дискалкулията

Здравейте приптели, 
Искам да съм максимално полезна за всички. Статиите, които обработвам и пиша са на различни теми, така целя да обхвана широк кръг от нарушения, с които се занимават специалистите логопеди. По молба на една майка, днес ще ви запозная с дислексия, дисграфия и дискалкулия. 

Дислексията, дисграфията и дискалкулията се определят като специфични нарушения на способността за четене, писане и пресмятане свързани с процесите на преработка на информацията, което ограничава придобиването и развитието на грамотността и води до несъответствие между очакваните за възрастта и реалните постижения в училище.

СПЕЦИФИЧНО РАЗСТРОЙСТВО НА ЧЕТЕНЕТО (ДИСЛЕКСИЯ)
Основният признак на дислексията е специфично и значимо нарушение в развитието на уменията за четене, което не може да бъде обяснено само с умствената възраст на детето, с проблеми в остротата на зрението или с неадекватно обучение в училище.
-Могат да са засегнати уменията за разбиране на прочетеното, уменията за разпознаване на прочетените думи, уменията за четене на глас и изпълнението на задачи, изискващи четене.
-Често се придружава от затруднения в правописа.
-Децата с дислексия имат в анамнезата си данни за специфични разстройства в развитието на речта и езика.
-За годините на ходене на училище често се наблюдават свързани с това разстройство емоционални и поведенчески нарушения.

ВИДОВЕ ДИСЛЕКСИЯ:
Фонематическа дислексия:
- Нарушен е фонематичния анализ и синтез.
- Наблюдават се грешки като побуквено четене, нарушена звуково-сричкова структура на думите (пропускане са съгласни при думи със струпани съгласни, добавяне на гласни, замени на гласни и на съгласни).

Семантическа дислексия:
- Нарушен е процесът на разбиране при правилно и плавно четене.
- Може да се прояви като нарушение при четене на срички, на цели думи, изречения.
- Пропуски се демострират и като трудно произнасяне на думите по срички или в затруднено побуквено произнасяне на думите.

Аграматическа дислексия:
- Налице е неправилно съгласуване и членуване, неточно използване на глаголни времена.

Оптическа дислексия:
- Нарушено е графичното разпознаване.
- Допускат се замени и промяна на графичната структура на букви, които са със сходни елементи.

Мнестическа дислексия:
- Трудно разпознаване и усвояване на буквите и недиференцирани замени.
- Децата не разпознават букви, пропускат ги или дори пропускат цели думи.
- Не могат да възпроизвеждат поредица от букви или думи.


СПЕЦИФИЧНО РАЗСТРОЙСТВО НА ПРАВОПИСА (ДИСГРАФИЯ)
Основният признак при дисграфията е специфично и значимо нарушение на развитието на уменията за правопис при липса на специфично разстройство на четенето, което не може да бъде обяснено с ниска умствена възраст на детето, с проблеми в остротата на зрението или с неадекватно обучение в училище. Дисграфията засяга както способността за произнасяне на буквите в думата, така и правилното изписване на думите.
Дисграфията може да се прояви като:
-Бавно писане.
-Неправилна посока на писмените знаци и номера.
-Много силен или много слаб натиск.
-Много големи или много ситни графични знаци.
-Огледално изписване.
-Много голям наклон.
-Нечетлив почерк.
-Затруднения в пространственото оформление.
-Невъзможност да се следва хоризонтална линия.

СПЕЦИФИЧНИ РАЗСТРОЙСТВА НА АРИТМЕТИЧНИТЕ УМЕНИЯ (ДИСКАЛКУЛИЯ)
Дискалкулията обхваща специфично нарушение на аритметичните умения, което не може да бъде обяснено само с умствено изоставане или неадекватно обучение в училище. Дефицитът засяга предимно умението за извършване на основните аритметични действия – събиране, изваждане, умножение и деление, – а не само по-абстрактните математически умения, свързани с алгебра, тригонометрия, геометрия или изчисления.


Информацията, която съм подбрала и обработила, дава основни насоки за разпознаване. Постарала съм се да не ви заливам с ненужна и сложна терминология :) Дано да съм била от полза :) 

Няма коментари:

Публикуване на коментар