четвъртък, 20 август 2015 г.

Езикови нарушения

     Скъпи приятели,
     Логопедичната работа обхваща не само артикулационни, но и езикови нарушения. Днес ще ви запозная с този термин и какво следва да разбираме от него. 
Когато липсва лепет, бави се появата на първата дума и изречение, когато едно дете на 2 или на 3 години не знае достатъчно думи и не може да ги свърже в изречения, при невъзможност за разбиране, беден за възрастта речник, трудно артикулиране, бъркане на думи по сходство, разместване или изпускане на срички, аграматичен словоред и др. ( с или без поведенчески проблеми), нарушенията се определят като езикови. Етиологията е различна като сред водещите причини са вродената или придобита травма на главния мозък, хипоксия при раждането, тежко вирусно заболяване с висока температура и др.
     Този вид трудности в общуването са следствие от недостатъчно владеене на елементите и правилата на езика. Те представляват специфично (частично) езиково нарушение на развитието, което се разделя на подвидове според преобладаващата лингвистична симптоматика в езиковата продукция на детето: граматично специфично езиково нарушение, фонологично нарушение на развитието, негенерализирано прагматично нарушение на развитието.
     Трудното общуване в тези случаи е следствие от недостатъчното владеене на езика, затова и най-общият термин за нарушенията на езика и на говора е комуникативни нарушения.
Това все по-често се среща като диагностично название за деца с относително лека степен на нарушение на развитието, включваща нарушено езиково развитие, включително изобщо неговорещи в комбинация с емоционални и поведенчески прояви. При съмнение, потърсете консултация със специалист логопед. Тази табличка ще ви даде по-ясна представа за езиковото развитие в норма :) 




Няма коментари:

Публикуване на коментар